Felső-Mátrai Zakupszky László Általános Iskola És Óvoda

Házirend

  1. A házirend célja és feladata

 

    1. A házirend megállapítja a tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, valamint az iskola munkarendjével kapcsolatos rendelkezéseket.

 

    1. A házirendbe foglalt előírások célja biztosítani az iskola törvényes működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a tanulók iskolai közösségi életének megszervezését.

 

A tanulói jogokat és kötelességeket a közoktatásról szóló törvény 10-12. §-a és a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló MKM rendelet 20-27.§-a szabályozza.

 

A Házirendben alkalmazott rövidítések:

Ktv.: A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. Törvény

R.: A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI.9ó8.) MKM rendelet

 

  1. A házirend hatálya

 

A házirend előírásait be kell tartani a tanulóknak, a tanulók szüleinek, az iskola pedagógusainak és más alkalmazottainak.

A házirend azokra az iskolai és iskolán kívüli, tanítási időben, illetve tanítási időn kívül szervezett programokra vonatkoznak, melyeket a pedagógiai program alapján az iskola szervez, és amelyeken az iskola ellátja a tanulók felügyeletét.

A tanulók az iskola által szervezett iskolán kívüli rendezvényeken is kötelesek betartani a házirend előírásait.

 

  1. A házirend nyilvánossága

 

  1. A házirendben megfogalmazott előírások nyilvánosak, azt minden érintettnek (tanulónak, szülőnek, valamint az iskola alkalmazottainak) meg kell ismernie.

  2. A házirend egy-egy példánya megtekinthető

  • az iskola irattárában;

  • az iskola könyvtárában;

  • az iskola nevelői szobájában;

  • az iskola igazgatójánál;

  • az osztályfőnököknél;

  • a diákönkormányzatot segítő nevelőnél,

  • az iskolai szülői szervezet (közösség) vezetőjénél.

  1. A házirend egy példányát – a közoktatási törvény előírásainak megfelelően – az iskolába történő beiratkozáskor a szülőnek át kell adni.

  2. Az újonnan elfogadott vagy módosított házirend előírásairól minden osztályfőnöknek tájékoztatnia kell:

  • a tanulókat osztályfőnöki órán;

  • a szülőket szülői értekezleten.

  1. A házirend rendelkezéseinek a tanulókra és a szülőkre vonatkozó szabályait minden tanév elején az osztályfőnököknek meg kell beszélniük:

  • a tanulókkal osztályfőnöki órán;

  • a szülőkkel szülői értekezleten.

  1. A házirendről minden érintett tájékoztatást kérhet az iskola igazgatójától, valamint az osztályfőnököktől szülői értekezletek alkalmával, vagy előre egyeztetett időpontban

  1. Tanulói jogok gyakorlása

 

  1. Diákkörök létrehozásának rendje, a tanulók közös tevékenységének megszervezése

 

Szabályozás: Ktv.62.§ (1), 11.§ (1) f)

 

  1. Az iskola tanulói diákköröket hozhatnak létre:

 

  1. Diákkör legalább 3 tanuló aktív részvételével szervezhető. Aktív részvételt jelent, ha a tanuló a diákkör által szervezett foglalkozások, tevékenységek stb. fél évre (6 hónapra) számított időkeretének legalább az 50%-ban jelen van.

 

  1. Tartalmi szempontból elsősorban az alábbi tevékenységeket folytató diákkörök működését támogatjuk:

  • Sport

  • Művészeti

  • Hobby, barkács, kézműves egyéb alkotói tevékenység

  • Elméleti, tudományos jellegű

  • Erkölcsi, történelmi vallási, karitatív indíttatású

  • Helytörténeti

 

  1. A diákkörök tevékenysége nem irányulhat a társadalom ellen, nem lehet politikai indíttatású, nem zavarhatja az iskolahasználókat jogaik gyakorlásában.

 

  1. A diákkörök térítésmentesen használhatják a működésükhöz szükséges létesítményeket, berendezéseket. Az iskola éves költségvetésének megállapításakor figyelembe kell venni az eredményesen működő diákkörök igényét is.

 

  1. A tanulók nagyobb közösségének meghatározása az iskolai diákönkormányzat kötelező véleményezési jogának gyakorlásához

 

Szabályozás: R. 31.§ (1) a)

 

Az R. 31.§ (2) bekezdésének megfelelően a véleményezési jog gyakorlása szempontjából a “tanulók nagyobb közössége” egy osztály (kb. 5-7 fő), illetve az ennél nagyobb létszámnak megfelelő tanulói csoport.

 

  1. Véleménynyilvánítási jog gyakorlása

 

Szabályozás: Ktv 11.§ (1) g)

 

Az iskola segíti a tanulók véleménynyilvánítási jogának gyakorlását, ahhoz lehetőséget biztosít. A jogszabályokban, valamint az iskola belső szabályzataiban biztosított joguk érvényesítése érdekében –közvetlenül vagy választott képviselőik útján – az iskola igazgatójához, az osztályfőnökükhöz, az iskola nevelőihez, a diákönkormányzathoz vagy a szülői munkaközösséghez fordulhatnak.

Az iskola belső életéről, az oktatással, neveléssel összefüggő kérdésekről véleményt nyilváníthat többek között:

  • diákközgyűlésen,

  • eljuttatja véleményét a DÖK vezetéséhez,

  • osztályfőnöki órákon.

 

 

 

 

  1. Tantárgyválasztás iskolai rendje

 

Szabályozás: Ktv. 11.§ (1) b), k)

 

  1. Az iskola helyi tanterve a tanulók számára választható (nem kötelező) tantárgyak tanulását biztosítja (Lásd: Helyi tanterv 4. old. )

  2. Az iskola igazgatója minden tanév április 15-ig elkészíti és közzéteszi a tájékoztatót azokról a tantárgyakról, amelyekből a tanulók tantárgyat választhatnak. A tájékoztatónak tartalmaznia kell, hogy melyik pedagógus fogja oktatni. Kiskorú tanuló esetén a szülő minden év május 20-ig írásban adhatja le a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését az osztályfőnöknek.

  3. A tájékoztató elfogadása előtt be kell szerezni az iskolai diákönkormányzat és a helyi kisebbségi önkormányzat véleményét.

  4. Az iskolába újonnan beiratkozó tanuló, illetve a szülő a beiratkozáskor írásban adhatja le a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését az iskola igazgatójának.

  5. A tanuló, illetve a szülő az adott tanév kezdetéig az igazgató engedélyével írásban módosíthatja a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését.

  6. A nem tanórai foglalkozás választását a tanév kezdetén, szeptember 20-ig tehetik meg a tanulók.

 

  1. Kedvezményes étkezés, tanszerellátás; költségtérítések alóli teljes vagy részbeni mentesítés

 

Szabályozás: R. 4/A. § (1) d)

 

A tanuló, családja anyagi helyzetétől függően a mindenkori érvényes jogszabályokhoz igazodva kérheti a következő támogatásokat:

  • kedvezményes étkezés,

  • tankönyvtámogatás,

  • költségtérítések alóli teljes vagy részbeni mentesítés.

E támogatási formára vonatkozó kérelmet az iskola igazgatójának kell benyújtani.

A kérelmeket az iskola nevelőtestülete megvitatja, majd javaslatot tesz az igazgatónak, aki dönt a támogatás odaítéléséről.

 

  1. Rendszeres egészségügyi felügyelet és ellátás rendje

 

Szabályozás: Ktv. 11§ (1) d)

 

  1. A tanulók rendszeres egészségügyi felügyeletét és ellátását az intézményben háziorvos, védőnő biztosítja.

  2. A háziorvos elvégzi – vagy szakorvos részvételével biztosítja – a tanulók egészségügyi állapotának ellenőrzését, szűrését az alábbi területeken:

  • fogászat: évente két alkalommal,

  • belgyógyászati vizsgálat: évente egy alkalommal,

  • szemészet: évente egy alkalommal,

  • a tanulók fizikai állapotának mérése: évente két alkalommal ( Lsd.: Ped. Program)

  1. A védőnő elvégzi a tanulók higiéniai, tisztasági szűrővizsgálatát évente két alkalommal.

 

  1. Érdekképviselet, érdekvédelem, érdekegyeztetés, diákönkormányzat

 

Szabályozás: Ktv. 63.§, 55.§ (2) e)

 

Az iskolában működő diákönkormányzatot jogosítványaik érvényesüléseiben diákönkormányzatot patronáló tanár segíti.

A diákönkormányzat működését az SZMSZ melléklete szabályozza.

  1. Tanulói jogok megismeréséhez és e jogok gyakorlásához szükséges információhoz jutás fórumai, módszerei

 

Szabályozás: Ktv. 14.§ (1) a)

 

A tanulói jogok megismeréséhez és gyakorlásához szükséges információkhoz jutást az iskola vezetése a következő módon biztosítja:

  • az iskola alapdokumentumai: Ktv., Szervezeti és működési szabályzat, Pedagógiai program, Házirend hozzáférhetők az iskola nevelői szobájában, ezekbe az iskola nyitva tartási ideje alatt minden korlátozás nélkül tanuló, szülő, betekinthet.

  • a tanulói jogokkal, azok gyakorlásával összefüggő kérdésekről a tanulók nagyobb csoportja számára – igény esetén – előadást szervezünk.

 

A tanulók és szülők tájékoztatásának rendje és formái:

 

  1. Az iskola életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális tudnivalókról

  • az iskola igazgatója

    • az iskolai diákönkormányzat ülésén igény szerint,

    • a diákközgyűlésen tanévenként legalább egy alkalommal,

    • szükség esetén hirdetőtáblán,

  • az osztályfőnökök az osztályfőnöki órákon folyamatosan tájékoztatják a tanulókat.

  1. A tanulót és a tanuló szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a nevelők folyamatosan szóban és a tájékoztató füzeten (ellenőrző könyvön) keresztül írásban tájékoztatják.

  2. A szülőket az iskola életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról

  • az iskola igazgatója valamint az osztályfőnökök

    • szülői értekezleten ,

    • alkalomszerűen hirdetőtáblán keresztül folyamatosan tájékoztatják.

6. A szülőket a nevelők a tanulók egyéni haladásáról az alábbi módon tájékoztatják:

  • szóban:

  • a családlátogatásokon,

  • a szülői értekezleteken,

  • a nyílt tanítási napokon,

  • a tanuló értékelésére összehívott megbeszéléseken,

  • írásban:

  • a tájékoztató füzetben (ellenőrző könyvben), valamint az első-negyedik évfolyamon a félévi és a tanév végi értékelő lapokon.

7. A szülői értekezletek időpontjait tanévenként az iskolai munkaterv tartalmazza.

 

  1. Egészségvédelmi, balesetmegelőzési, munkavédelmi védő, óvó előírások

 

Szabályozás: Ktv. 12.§ (1)

 

  1. Az iskola minden dolgozójának alapvető feladata, hogy a tanulók részére az egészségük, testi épségük megőrzéséhez szükséges ismereteket átadja, valamint a szükséges intézkedéseket megtegye, ha észleli, hogy a tanuló balesetet szenvedett, vagy ennek veszélye fennáll.

  2. Minden tanuló kötelessége, hogy óvja saját és társai testi épségét, egészségét, elsajátítsa és alkalmazza az egészségét és biztonságát védő ismereteket.

  • Ezek megszerzésének formái:

  • Az iskola helyi tanterve alapján minden tantárgy keretében oktatjuk a tanulók biztonságának és testi épségének megóvásával kapcsolatos szabályokat.

  • Az osztályfőnök az osztályfőnöki órákon a tanulókkal ismerteti az egészségük és testi épségük védelmére vonatkozó előírásokat, az egyes foglalkozásokkal együtt járó veszélyforrásokat, a tilos és az elvárható magatartásformákat.

  • Az osztályfőnököknek az alábbi esetekben kiemelten kell foglalkozniuk a balesetek megelőzését szolgáló szabályokkal:

a.) a tanév megkezdésekor az első osztályfőnöki órán, melynek során ismertetik:

      • a Házirend balesetvédelmi előírásait,

      • a rendkívüli esemény (baleset, tűzriadó, bombariadó, természeti katasztrófa stb.) bekövetkezésekor szükséges teendőket, a menekülési útvonalat, a menekülés rendjét, az iskola környékére vonatkozó közlekedési szabályokat,

      • a tanulók kötelességeit a balesetek megelőzésével kapcsolatban;

b.) kirándulások, túrák előtt,

c.) rendkívüli események után,

d.) a tanév végén (a nyári idénybalesetek veszélyeire kell felhívnia a

tanulók figyelmét).

 

  1. Tanulói kötelességek teljesítése

 

  1. Taneszközök és felszerelések megóvása

 

Szabályozás: Ktv. 12.§, 77§

 

Az iskola teljes területén – az épületben és az udvaron – minden személy köteles:

  • a közösségi tulajdont védeni,

  • a berendezéseket rendeltetésszerűen használni,

  • az intézmény rendjét és tisztaságát megőrizni,

  • az energiával takarékoskodni,

  • a tantermek dekorációjával az iskola arculatának, nevelési céljának megfelelni.

 

Az év közben okozott károkat a törvényben meghatározott keretek között meg kell téríteni.

 

A tanuló a tanórákon és a tanórán kívüli foglalkozásokon kizárólag a tanár által engedélyezett eszközöket használhatja, ezeket általában közvetlenül a pedagógustól, (esetleg annak megbízásából a felelősöktől) veszi át a tanuló és a foglalkozás végén, annak adja vissza.

 

A szükséges felszerelést, taneszközt a hosszabb idejű kölcsönzés esetén a pedagógus megfelelő nyilvántartást vezet a használatba vett tárgyakról, (pl. tartós tankönyv, könyvtári darab, sporteszköz, stb.) A nyilvántartásnak tartalmaznia kell a kölcsönbe vett tárgy pontos megnevezését, mennyiségét, a kölcsönző nevét, aláírását a kölcsönzés és visszaszolgáltatás dátumánál egyaránt.

 

A tanuló csak taneszközeit, tanulással kapcsolatos felszerelését hozza az iskolába. Az iskola területére behozott személyes tárgyakért az iskola felelősséget nem vállal.

 

A tanulók az iskolába a tanuláshoz szükséges eszközökön, felszerelésen túl más dolgokat csak akkor hozhatnak magukkal, ha azt előre valamelyik nevelővel megbeszélik, vagy a tanítás kezdetén az órát tartó nevelőnek bejelentik. Nagyobb értékű tárgyat, valamint nagyobb összegű pénzt a tanulók az iskolába csak a szülő engedélyével és saját anyagi felelősségére hozhatnak. Amennyiben a tanuló előzetes írásos engedély nélkül hoz az iskolába a tanuláshoz nem szükséges dolgot, és ez a tanítási idő alatt kiderül, köteles azt leadni a nevelőnek megőrzésre a tanítás végéig. Első alkalommal az engedély vagy bejelentés nélkül az iskolába hozott dolgot a tanuló a tanítási nap végén visszakapja, a további esetekben azonban ezeket a dolgokat az iskola csak a szülőnek adja át.

Mobiltelefont az iskolába hozni a tanítási napokon csak rendkívüli esetben, a szülő engedélyével lehet, a tanítási órákon azonban ezeket az eszközöket is ki kell kapcsolni.

 

A tanulók az iskolába kerékpárral csak a KRESZ szabályainak betartásával jöhetnek, a szülők írásban benyújtott kérésére.

A szünetekben, szabad foglalkozások alatt a kerékpár használata tilos.

Őrzött kerékpártárolót nem tudunk biztosítani, felelősséget az itt tárolt kerékpárokért nem vállalunk.

 

  1. Mulasztások, hiányzások igazolása

 

Szabályozás: Ktv. 12. § a), R. 20. §

 

  1. Az iskolai kötelező foglalkozásokról való távolmaradást igazolni kell.

 

  1. Az iskola minden, a tanuló mulasztására vonatkozó adatot köteles dokumentálni

  2. A szülő alkalmanként, legfeljebb 3 nap távollétet igazolhat.
    Utólagosan a szülő csak betegséget igazolhat.

  3. Előzetes engedélyt az osztályfőnök legfeljebb három napra adhat. A 3 napot meghaladó – előzetesen bejelentett – távollétre csak az igazgató adhat engedélyt.

Előzetes engedélykérés nélkül a tanuló csak betegség vagy rendkívüli események következtében maradhat távol az iskolai foglalkozásokról.

  1. A hiányzás okát a szülő lehetőleg még a mulasztás első napján jelentse be az osztályfőnöknek. Bejelentés elmaradása esetén az osztályfőnök feladata a mulasztás okának felderítése. (pl.: családlátogatás)

  2. Hiányzását a tanuló az iskolába jövetelétől számított első osztályfőnöki óráig írásban köteles igazolni. Három napon túli engedély nélküli távolmaradást csak orvos igazolhat.

  3. Ha a szülő a tanuló hiányzását nem igazolta, vagy igazolása nem fogadható el, mulasztása igazolatlannak minősül. Az első igazolatlan hiányzás után az osztályfőnök ellenőrző útján, írásban figyelmezteti a szülőket az igazolatlan hiányzás következményére.

    Újabb igazolatlan hiányzás esetén az igazgató szólítja fel a szülőt gyermekének rendszeres iskolába járására.

    Ha a felszólítás eredménytelen, az újabb igazolatlan hiányzás miatt az igazgató szabálysértési eljárást kezdeményez, majd feljelentést tesz. A nyomtatványokat az osztályfőnök tölti ki.

  4. A későn érkező tanulókat felelősségre kell vonni.

    • Késésnek minősül, ha a tanuló 7 óra 45 perc után a érkezik az iskolába, vagy a becsengetést követően érkezik a tanítási órára.

    • . Ha a késés a tanuló hibájának róható fel és csak néhány perces, akkor a tanulót szóban figyelmeztetni kell. 5 késés -reggeli és órai késés- után osztályfőnöki figyelmeztetést, majd minden 5 újabb késés után a következő büntetési fokozatot kapja a tanuló.

    • Ha a késés időtartama meghaladja a 20 percet, akkor ez hiányzásnak minősül, és erre már a továbbiakban a Házirend Mulasztások igazolása fejezetének előírásai az irányadóak.

 

 

 

      1. Eljárás ellenőrzőhiány esetén

 

Az ellenőrző háromszori otthonhagyása után osztályfőnöki figyelmeztetés jár)

  • 2 osztályfőnöki figyelmeztetés után intés,

  • 2 osztályfőnöki intés után igazgatói figyelmeztetés, majd intés.

 

Az ellenőrző gondatlanság miatti elvesztése osztályfőnöki figyelmeztetést, illetve a következő büntetési fokozatot vonja maga után, melyet az új ellenőrzőbe be kell írni

 

      1. Eljárás felszerelés hiánya esetén

 

  • a felszerelés háromszori hiánya esetén szaktanári figyelmeztetés

  • 2 szaktanári figyelmeztetés után szaktanári intés

  • 2 szaktanári intés után igazgatói figyelmeztetés, majd intés

 

  1. Súlyos jogellenességek meghatározása

 

Iskolánkban különösen súlyos jogellenességnek számít, s elkövetőivel szemben már az első esetben is átléphető a büntetési hierarchia, vagyis mindjárt a súlyosabb szankcióval büntethető.:

 

  • mások egészségének, testi és lelki épségének szándékos veszélyeztetése, károsítása;

  • az emberi méltóság szándékos megsértése;

  • szándékos károkozás, rongálás;

  • az iskolai vagy személyi tulajdon eltulajdonítása.

  • Dohányzás, akoholfogyasztás, kábítószer terjesztés és fogyasztás

 

    1. Az iskola működési rendje

 

Az iskola épülete tanulmányi időben hétfőtől péntekig reggel 7.30 órától 16.00 óráig van nyitva.

Az iskolában tartózkodó gyermekek felügyeletét az iskola reggel 7.30. órától a tanítás végéig, illetve a tanórán kívüli foglalkozások idejére biztosítja.

Az iskolába a tanulóknak reggel 7.30. óra és 7.45. óra között kell megérkezniük.

 

Az iskolában a tanítási órák és az óraközi szünetek rendje a következő:

 

1. óra: 7.55. – 8.40.

2. óra: 8.50. – 9.35.

3. óra: 10.00. – 10.45.

4. óra: 10.55. – 11.40.

5. óra: 11.50. – 12.35.

6. óra : 12.40. – 13.25.

 

A napközis foglalkozások általános rendje:

 

12. 35 – 13. 00 ebéd.

13. 00 – 14. 00. kötött foglalkozás, „minden napi testnevelés” játék, tanulás .

14. 00 – 14. 30. szabadfoglalkozás, játék (lehetőleg a szabadban).

14. 30 – 15. 30. tanulószoba, tanulás.

15. 30 – 15. 45. uzsonna.

15. 45 – 16. 00. számonkérés.

Délutáni szakkörök, egyéb foglalkozások általában 14. 00 – 16. 00 között tarthatók.

 

  1. Az óraközi szünetek rendje

 

  • A tanítás kezdete előtt a tanulókat az ügyeletes nevelő engedi be 7.30-tól, s ha másként nem rendelkezik, az osztálytermekben várják a tanítás kezdetét.

  • A tanulóknak az óraközi szünetekben – kivéve a második szünetet – jó idő esetén az alsó udvaron, rossz idő esetén az ügyeletes nevelő utasítása szerint a nagyteremben kell tartózkodni.

  • A második óraközi szünet a tízórai szünet. Ekkor a tanulók az étteremben étkeznek. Akik nem részesülnek étkeztetésben a kijelölt tanteremben tízóraiznak.

A tanuló tanítási idő alatt, az óraközi szünetekben nem hagyhatja el az iskola épületét. Kivéve, ha erre valamelyik nevelő engedélyt ad.

 

  1. Tanórán kívüli foglalkozások

 

  1. A tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés önkéntes. A tanórán kívüli foglalkozásokra a tanulónak az adott tanév elején kell jelentkeznie, és a jelentkezés egy tanévre szól.

  2. A felzárkóztató foglalkozásra, valamint az egyéni foglalkozásra kötelezett tanulókat képességeik, tanulmányi eredményeik alapján a tanítók, szaktanárok jelölik ki. A tanulók részvétele a felzárkóztató foglalkozásokon, valamint az egyéni foglalkozásokon kötelező, ez alól felmentést csak a szülő írásbeli kérelmére az iskola igazgatója adhat.

  3. A tanórán kívüli foglalkozásokról történő távolmaradást a következő foglalkozásig igazolni kell. A tanórán kívüli foglalkozásokról ismételten igazolatlanul mulasztó tanuló az igazgató engedélyével a foglalkozásról kizárható.

  4. Az iskolai könyvtár a tanulók számára a kijelölt tanítási napokon és időpontban tart nyitva.

 

Ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások köre:

 

Napközi otthon

A közoktatási törvény előírásainak megfelelően, – ha a szülők igénylik – az iskolában tanítási napokon a délutáni időszakban az 1-8. évfolyamon napközi otthon működik

 

Iskolai könyvtár

A tanulók egyéni tanulását, önképzését a tanítási napokon látogatható iskolai könyvtár segíti.

 

Tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások

Az egyéni képességek minél jobb kibontakoztatását, a tehetséges tanulók gondozását, valamint a gyengék felzárkóztatását az egyes szaktárgyakhoz kapcsolódó tanórán kívüli tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások segítik.

 

Szakkörök

A különféle szakkörök a tanulók egyéni képességeinek fejlesztését szolgálják. A szakkörök indításáról – a felmerülő igények és az iskola lehetőségeinek figyelembe vételével – minden tanév elején az iskola nevelőtestülete dönt.

 

Iskolai sportkör

Az iskolai sportkör tagja az iskola minden tanulója. Az iskolai sportkör a tanórai testnevelési órákkal együtt biztosítja a tanulók mindennapi testedzését, az úszás és síelés terén elérhető megfelelő egyéni szintet, valamint a tanulók felkészítését a különféle sportágakban az iskolai és iskolán kívüli sportversenyekre.

 

Versenyek, vetélkedők, bemutatók

A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítik a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek, vetélkedők, bemutatók. A legtehetségesebb tanulókat az iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítjük.

 

Hagyományőrző tevékenységeink

Iskolai ünnepségeink, megemlékezéseink

 

Az iskola létesítményeinek, eszközeinek egyéni vagy csoportos használata

A tanulók igényei alapján előzetes megbeszélés után lehetőség van arra, hogy az iskola létesítményeit, illetve eszközeit (pl. sportlétesítmények, számítógép stb.) a tanulók – tanári felügyelet mellett – egyénileg vagy csoportosan használják.

 

Hit- és vallásoktatás.

Az iskolában a területileg illetékes, bejegyzett egyházak – az iskola nevelő és oktató tevékenységétől függetlenül – hit- és vallásoktatást szervezhetnek. A hit- és vallásoktatáson való részvétel a tanulók számára önkéntes.

 

Nem ingyenesen igénybe vehető szolgáltatások köre:

 

A végzős diákok búcsúkirándulása

A 7. vagy a 8. évfolyam befejezése után, gyermekeink az iskola által szervezett külföldi kiránduláson (táborozáson, erdei iskolán…) vehetnek részt.

 

Tanulmányi kirándulások

Az iskola nevelői a tantervi követelmények teljesülése, a nevelőmunka elősegítése céljából az osztályok számára évente egy alkalommal 1-3 napos tanulmányi kirándulást szerveznek.

 

Szabadidős foglalkozások

A szabadidő hasznos és kultúrált eltöltésére kívánja a nevelőtestület a tanulókat azzal felkészíteni, hogy a felmerülő igényekhez és a szülők anyagi helyzetéhez igazodva különféle szabadidős programokat szervez (pl. túrák, kirándulások, táborok, színház- és múzeumlátogatások, klubdélutánok, táncos rendezvények stb.).

 

Erdei iskola

A nevelési és a tantervi követelmények teljesítését segítik a táborszerű módon, az iskola falain kívül szervezett, több napon keresztül tartó erdei iskolai foglalkozások, melyeken főleg egy-egy tantárgyi téma feldolgozása történik.

 

Múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadáshoz kapcsolódó foglalkozás. Színház, és más, országos rendezvényeken tett látogatás.

Egy-egy tantárgy néhány témájának feldolgozását, a követelmények teljesítését, a tanulók látókörének szélesítését szolgálják a különféle rendezvényeken, közművelődési intézményekben, illetve művészeti előadásokon tett csoportos látogatások.

 

Diákétkeztetés

A napközi otthonba felvett tanulók napi háromszori étkezésben (tízórai, ebéd, uzsonna) részesülhetnek. Szülői igény esetén – ha a tanuló a délutáni tanulási idő alatt nem tartózkodik a napköziben – csak ebédet, tízórait (menzát, uzsonna nélkül) biztosít az intézmény. Az iskola fenntartója által megállapított étkezési térítési díjakat az intézményben, az élelmezésvezetőnek kell befizetni.

 

 

 

 

  1. A napközi otthonra vonatkozó szabályok

 

  1. A napközi otthonba történő felvétel a szülő kérésére történik.

  2. A napközi otthonba tanévenként előre minden év májusában, illetve első évfolyamon a beiratkozáskor kell jelentkezni. Indokolt esetben a szülő tanév közben is kérheti gyermeke napközi otthoni elhelyezését.

  3. A napközis foglalkozások a délelőtti tanítási órák végeztével – a csoportba járó tanulók órarendjéhez igazodva – kezdődnek és délután 16.00 óráig tartanak.

  4. A napközis foglalkozásról való hiányzást a szülőnek igazolnia kell.

  5. A tanuló a napközis foglalkozásról csak a szülő személyes vagy írásbeli kérelme alapján távozhat el. Rendkívüli esetben – szülői kérés hiányában – a tanuló eltávozására az igazgató engedélyt adhat.

  6. A napközis csoportokban az alábbi tanulói felelősök működnek:

    • osztályonként egy tanulmányi felelős,

    • nemenként egy tisztaságfelelős,

    • egy játékfelelős,

  7. A tanulmányi felelősök megbízatása egy tanévre szól. A tanulmányi felelősök feladatai:

  • gondoskodnak a leckefüzetről, azt vezetik, illetve minden nap a napközis nevelő asztalára készítik,

  • figyelik a csoport tagjainak tanulmányi előmenetelét, figyelmeztetik a napközis nevelőt az esetleges tanulással kapcsolatos problémákra,

  • segítenek a házi feladatok ellenőrzésében.

  1. A tisztaságfelelősök megbízatása egy tanévre szól. A tisztaságfelelősök feladatai:

  • felügyelnek a napközis terem, valamint a mosdók rendjére, tisztaságára,

  • ellenőrzik a kézmosás, tisztálkodás rendjét,

  • a tanulás végén letörlik a táblát.

  1. A játékfelelős megbízatása egy tanévre szól. A játékfelelős feladatai:

  • a nevelőnek segít a játékfoglalkozások szervezésében, lebonyolításában,

  • felügyel a csoport játékainak megóvására,

  • rendet tart a csoport játékszekrényében.

 

    1. Helyiség- és területhasználat

 

Szabályozás: Ktv. 40. § (7)

 

  1. A tanulók az iskola helyiségeit csak valamelyik nevelő felügyeletével használhatják.

Az iskola épületében az iskolai dolgozókon és a tanulókon kívül csak a hivatalos ügyet intézők tartózkodhatnak, illetve azok, akik erre az iskola igazgatójától engedélyt kaptak.

Az iskola házirendje határozza meg az iskola helyiségei, berendezési tárgyai, eszközei és az iskolához tartozó területek használatának rendjét.

  1. A tanulók az iskola helyiségeit csak váltócipőben használhatják.

  2. Az iskola épületeit, helyiségeit rendeltetésüknek megfelelően kell használni. Az iskola helyiségeinek használói felelősek:

    • az iskola tulajdonának megóvásáért, védelméért,

    • az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért,

    • a tűz- és balesetvédelmi, valamint a munkavédelmi szabályok betartásáért,

    • az iskola szervezeti és működési szabályzatában, valamint a házirendben megfogalmazott előírások betartásáért.

  1. Minden tanuló feladata, hogy az iskola rendjére, tisztaságára vigyázzon, ne szemeteljen, erre társait is figyelmeztesse, maga és társai után az iskola udvarán és helyiségeiben rendet hagyjon.

 

 

Az iskola létesítményeinek, helyiségeinek használati rendje:

 

Számítástechnika terem

  1. A számítástechnika tanteremben tanuló kizárólag tanári felügyelet mellett tartózkodhat.

  2. Tanulók számára TILOS számítógépház és a monitor burkolatát eltávolítani, a gépházhoz csatlakoztatott perifériákat kihúzni, azokat cserélgetni.

  3. A számítógépek főkapcsolóját tanuló csak a szaktanár utasítására kapcsolhatja be.

  4. Bármilyen rendellenesség (égett szag, füst, szikra) észlelésekor a tanuló azonnal értesíti a teremben tartózkodó szaktanárt, aki a tanteremben található elektromos főkapcsolóval áramtalanítja a termet, és a továbbiakban intézkedik.

  5. A számítástechnika szaktanterembe TILOS ételt és italt vinni a fokozott balesetveszély és a gépek károsodása miatt.

  6. A monitorokra TILOS elhelyezni bármilyen tárgyat, (könyv, füzet, ruhadarabok) mivel ez a készülék károsodásához vezet, illetve tüzet okozhat.

  7. Fokozottan ügyelni kell a számítógépekből szerteágazó kábelekre, mivel ezek könnyen sérülést, anyagi kárt okozhatnak.

  8. A higiénia miatt a számítástechnika órára érkező tanulók az óra megkezdése előtt szappanos vízzel kezet mosnak.

  9. A számítógépek beállításait (asztal, tapéta, IP cím, nyomtató, protokollok stb.) a tanulók kizárólag tanári utasításra változtathatják meg.

  10. A számítógépekre TILOS programokat telepíteni, kivéve azokat, melyekre a szaktanár külön engedélyt adott.

  11. Internetes böngészés során TILOS olyan oldalakat látogatni, melynek tartalma az iskola szellemiségével nem egyezik, továbbá minden internetes alkalmazásnál be kell tartani a Netikett szabályait.

 

Nagyterem – tornaterem,

 

  1. A teremben csak szaktanári felügyelet mellett lehet tartózkodni.

  2. A terembe csak tiszta, nem fekete talpú sportcipőben és váltócipőben szabad belépni.

  3. A berendezési tárgyak és sporteszközök csak rendeltetésüknek megfelelően, tanári engedéllyel használhatók.

  4. A tanulók a szerek meghibásodását kötelesek azonnal jelenteni.

 

Könyvtár

 

  1. A könyvtár az olvasás, tanulás, önművelődés színtere, amelynek szolgáltatásait – a nyitva tartási idő alatt – az iskola tanulói, nevelői, dolgozói, illetve a falu lakói és üdülővendégei vehetik igénybe.

  2. A könyvtár állományának védelme valamennyi könyvtárhasználó kötelessége. A megrongált és elveszített dokumentumokért az olvasó anyagilag felel.

  3. A könyvtárban tartózkodó olvasó a kulturált magatartás szabályainak megfelelően köteles betartani a könyvtár rendjét.

  4. Az iskolai könyvtár dokumentumai közül csak helyben használhatók a kézikönyvtári állományba tartozó dokumentumok és az időszaki kiadványok. A csak helyben használható dokumentumok indokolt esetben egy-egy tanítási órára kikölcsönözhetők.

  5. A könyvtárból könyvet vagy egyéb dokumentumot csak a könyvtáros engedélyével lehet kivinni.

  6. A kikölcsönzött dokumentumokért az olvasó felelősséggel tartozik. Az elveszett vagy megrongált könyvet a kölcsönző az adott műnek egy teljesen azonos példányával pótolhatja, vagy kifizeti a dokumentum napi kereskedelmi értékének kétszeres összegét.

  7. A könyvtár önálló működési szabályzattal, könyvtárhasználati renddel és házirenddel rendelkezik, amelynek teljes szövege a könyvtárban minden érdeklődő számára hozzáférhető.

 

  1. A tanulók feladatai saját környezetük rendben tartásában

 

Szabályozás: Ktv. 12 § (1) c)

 

  1. Az iskolában az alábbi tanulói felelősök működnek:

  • osztályonként egy-egy hetes,

  • tantárgyi felelősök.

 

    1. A hetesek megbízatása egy-egy hétre szól. A heteseket az osztályfőnök jelöli ki. A hetesek feladatai:

  • gondoskodnak a tanterem megfelelő előkészítéséről a tanórákra (tiszta tábla, kréta stb. az órát tartó nevelő utasításai szerint);

  • a szünetben a termet kiszellőztetik;

  • a szünetben a tanulókat az udvarra kiküldik;

  • a szünetben a hetes a tanteremben marad,

  • az óra kezdetén a nevelő megérkezéséig felügyelnek az osztály rendjére, a fegyelmezetlen tanulókat figyelmeztetik,

  • az órát tartó nevelőnek az óra elején jelentik a hiányzó tanulókat,

  • ha az órát tartó nevelő a becsöngetés után öt perccel nem érkezik meg a tanterembe, értesítik az igazgatót,

  • az óra végén a táblát letörlik, és ellenőrzik a tanterem rendjét, tisztaságát.

 

    1. Az egyes tanítási órákon – a tanulók önkéntes jelentkezése alapján – különféle tantárgyi felelősök segítik a tanórai munka lebonyolítását, a tanulók felszerelésének ellenőrzését és az órához szükséges eszközök biztosítását.

    2. Az egyes tanórán kívüli iskolai rendezvények előkészítésében, lebonyolításában, lezárásában a rendezvény megszervezéséért felelős tanulóközösség tagjainak közre kell működniük. A tanórán kívüli iskolai rendezvényekért felelős tanulóközösségeket az iskolai munkaterv tartalmazza.

 

      1. A tanulók jutalmazása

 

Szabályozás: R. 4/A. § (1) f), g)

 

Iskolánk dicséretben részesíti, illetve jutalmazza azt a tanulót, aki képességeihez mérten:

  • tanulmányi munkáját kiemelkedően végzi,

  • kitartó szorgalmat, vagy példamutató közösségi magatartást tanúsít,

  • eredményes kulturális tevékenységet folytat,

  • kimagasló sportteljesítményt ér el,

  • jól szervezi és irányítja a közösségi életet tartósan, vagy kiváló eredménnyel záruló együttes munkát végez,

  • egyéb módon hozzájárul az iskola jó hírnevéhez.

 

A jutalmazás fokozatai a következők:

 

  • Szaktanári szóbeli dicséret:

    – az adott tárgyból rendszeresen készül;
    – az órai munkába aktívan bekapcsolódik;
    – fegyelmezetten viselkedik;
    – tanulmányi eredményében javulás tapasztalható.

  • Osztályfőnöki szóbeli dicsére:

    – vállalt kötelezettségeit lelkiismeretesen teljesíti;
    – segíti társait, magatartása és tanulmányi munkája kifogástalan.

  • Szaktanári írásbeli dicséret:

    – szaktárgyi és napközis kötelességének folyamatosan és kifogástalanul eleget tesz;
    – önálló ismeretszerzéssel is gyarapítja tudását.

  • Osztályfőnöki írásbeli dicséret:

    – közösségi munkáját folyamatosan és kifogástalanul végzi;
    – tanulmányi eredményeiben általános javulás tapasztalható;
    – versenyeken, vetélkedőkön eredményesen képviseli az osztályt;
    – magatartása a tanórán kívüli időben is kifogástalan.

  • Igazgatói szóbeli dicséret:

    – iskolai versenyeken, vetélkedőkön jó eredményeket ér el;
    – példás magatartásával, jó munkájával kiérdemli az iskola közösségének elismerését.

  • Igazgatói írásbeli dicséret:

    – körzeti versenyeken, vetélkedőkön méltón képviseli az iskolát;
    – iskolai rendezvényeken kiemelkedő teljesítményt nyújt;
    – kimagasló a tanulmányi munkája;
    – iskolai és iskolán kívüli magatartása követendő, példaként állítható társai elé.

  • Tantestületi dicséret:

    – magatartása és szorgalma folyamatosan példás;
    tanulmányi eredménye kitűnő;
    – tanulmányi eredménye nem kitűnő, de valamelyik iskolai közösségben kiemelkedő munkát végez.

    A tantestületi dicséretet az iskola közössége előtt ünnepélyesen kell kihirdetni, azt oklevéllel és jutalomkönyvvel lehet elismerni.

 

Fegyelmező intézkedések:

 

A tanulók fegyelmi felelősségre vonása során a következő fokozatokat kell figyelembe venni.

 

  • Szaktanári, napközis nevelői szóbeli figyelmeztetés:

    – házi feladatát nem készíti el;
    – zavarja a foglalkozást;
    – kötelességét nem teljesíti a tőle elvárható szinten.

  • Osztályfőnöki szóbeli figyelmeztetés:

    – a közösségi munkát zavarja;
    – tanulmányi munkája romlik.

  • Szaktanári, napközis nevelői írásbeli figyelmeztetés:

    – rendszeresen otthon hagyja felszerelését;
    házi feladatát rendszeresen hanyagul végzi;
    – szóbeli figyelmeztetés ellenére rendszeresen zavarja a foglalkozást.

  • Osztályfőnöki írásbeli figyelmeztetés: (intés)

    – hátráltatja az osztályközösség munkáját;
    – tanulmányi munkájában, magatartásában általános romlás tapasztalható;
    – az órákról rendszeresen elkésik, elszökik, vagy igazolatlanul hiányzik;
    – rendszeresen megsérti a házirendet.

  • Igazgatói szóbeli figyelmeztetés:

    – hanyag munkájával, rossz magatartásával zavarja az iskola oktató-nevelő munkáját;
    – hátráltatja a közösség fejlődését, társainak rossz példát mutat.

  • Igazgatói írásbeli figyelmeztetés: (intés)

    – súlyosan megsérti a házirendet;
    – szándékosan rongálja az iskola épületét, berendezési tárgyait;
    – helytelen magatartásával (lopás, csavargás, verekedés, italozás, cigarettázás stb.) rontja az iskola hírnevét.

 

Fegyelmi büntetés

 

  • Megrovás (igazgatóra átruházott nevelőtestületi jogkör)

  • veszélyezteti a saját és mások testi épségét;

  • – az igazgatói intés hatására sem változtat a magatartásán;

  • – iskolai és iskolán kívüli fegyelmezetlenségével súlyosan árt az intézmény

hírnevének;

  • nevelőivel szemben tiszteletlenül viselkedik.

  • Szigorú megrovás (igazgatóra átruházott nevelőtestületi jogkör)

      • az iskola tűz és balesetvédelmét veszélyeztető cselekedetért;

  • magatartása sérti a közerkölcs normáit;

  • szándékos károkozás, nagy értékű lopás;

  • nevelőivel szemben agresszív, durva magatartást tanúsít;

  • a megrovás ellenére sem változtatott magatartásán.

 

 

 

 

 

 

LEGITIMÁCIÓ

 

Az iskolai házirendet az iskolai diákönkormányzat 2012. 05. 28-ai ülésén megtárgyalta, és a benne foglaltakkal egyetértett.

 

 

 

Kelt: Mátraszentimre, 2012. május 28.

 

 

 

Diákönkormányzat elnöke

 

 

 

 

Az iskolai házirendet a szülői munkaközösség 2012. május 28-ai ülésén véleményezte, és elfogadásra javasolta.

 

 

 

Kelt: Mátraszentimre, 2012. május 28.

 

 

 

Szülői munkaközösség elnöke

 

 

 

 

Az iskolai házirendet az iskola nevelőtestülete 2012. 05.30-Ai ülésén elfogadta.

 

 

 

Kelt: Mátraszentimre, 2012. 05.30.

 

 

 

igazgató

 

 

 

 

A Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat . ( .) sz. Kt. határozatával az iskola házirendjét jóváhagyta.

 

 

Kelt: Mátraszentimre, 2012. MÁJUS 30.

 

 

 

 

fenntartó