Felső-Mátrai Zakupszky László Általános Iskola És Óvoda

A 2020-21-es tanév fenntartói értékelése

Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat

3235 Mátraszentimre, Rákóczi u. 16.

 

 

A 2020-21-es tanév fenntartói értékelése

(Nkt. 85.§ (3) bek. e), h) pontja alapján)

 

A Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat által fenntartott

Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola és Óvoda

(3235 Mátraszentimre, Rákóczi u. 14.)

nevelési-oktatási munkájáról

 

 

A Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat Mátraszentimre, mint fenntartó értékelése a vezetői beszámoló és a helyszíni ellenőrzés tapasztalatai alapján készült. A fenntartásban lévő intézmény két feladatellátási helyből áll. Egy óvodából és az általános iskolából.

  1. Az ellenőrzés menete

Az intézmény a fenntartó részére a tanév lezárását követő harminc napon belül megküldte a fenntartó által kért dokumentumokat, amely a pedagógiai program végrehajtását, az intézményben folyó szakmai munka eredményességét értékeli. A fenntartónak a most sorra került fenntartói ellenőrzésnél és értékelésnél az előző tanév (2020/21) dokumentumai, az intézményvezető beszámolója és a helyszíni vizsgálat eredményei rendelkezésre álltak.

  1. Az ellenőrzés területei:
  • Az intézmény gazdálkodása
  • Az intézmény működésének törvényessége
  • Az intézmény szakmai munkájának eredményessége
  • Az intézményvezető értékelése

 

  1. MEGÁLLAPÍTÁSOK – ÉRTÉKELÉS

 

  • Az intézmény gazdálkodása

Az intézmény gazdálkodása a vonatkozó jogszabályoknak és a törvényességi szempontoknak megfelel. Speciális helyzetünkből adódóan a fenntartáshoz szükséges anyagi fedezetet az állami normatíva mellett az EMMI Nemzetiségi Főosztályával és a községi önkormányzattal kötött együttműködési megállapodásban rögzítettek szerint valósítjuk meg. Az intézmény megfelelően gazdálkodik és az erről szóló beszámoló a jogszabályoknak megfelelő határidőkig és a jogszabályokban előírt formában elkészült. Az intézmény a működéshez szükséges szabályzatokkal rendelkezik. Az intézmény ingatlanai 2021. január 1-jétől a nemzetiségi önkormányzat tulajdonába kerültek a „A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény – 2020. július 1-jétől – előírja, hogy amennyiben a nemzetiségi nevelési-oktatási feladat ellátását szolgáló intézmény fenntartói jogát a helyi nemzetiségi önkormányzat 2020. július 1-je előtt vette át a helyi önkormányzattól, akkor a helyi önkormányzat legkésőbb 2021. január 1-jéig a köznevelési közfeladat ellátásához kapcsolódó ingó és ingatlan vagyon vonatkozásában tulajdonátruházási szerződést köt a helyi nemzetiségi önkormányzattal.” Ez a szerződés a két önkormányzat között 2020. december 21-én került aláírásra.

Az eszközfeltételek folyamatos bővítése segíti a nevelő-oktató munka megfelelő elvégzését.

 

3.2. A működés törvényessége

Az intézmény dokumentumai a vonatkozó és hatályos jogszabályok szerint rendelkezésre állnak. Az általános iskola Pedagógiai programja, az óvoda Helyi Nevelési Programja, a két feladatellátási hely SZMSZ-e, a Házirend, az éves Munkaterv és az éves Foglalkozási ütemterv a jogszabályoknak megfelelően készült. Az intézmény rendelkezik a működéshez szükséges szabályzatokkal. A szabályzatok a jogszabályokban előírtaknak megfelelnek. Az intézmény iratkezelése megfelel a vonatkozó jogszabályoknak. Az intézmény adatkezelése mind az ellátott gyermekek, diákok, mind az alkalmazottak esetében a jogszabályoknak megfelelő, a tanügyi nyilvántartások az előírás szerint vannak vezetve. Az intézmény feladatellátásainak a személyi feltételei alapvetően biztosítottak. A szakképzettségnek megfelelő pedagógusok, óraadó pedagógusok biztosítják a nevelő oktató munka minőségét. 2018. augusztus l-jétől Lászlóné Hajnal Márta Csilla intézményvezető látja el a vezetői teendőket. A 2020/21-es tanévben az óraadó pedagógusok egy részét sikerült közalkalmazotti jogviszonyban lévő nevelőkre cserélni. 2019 márciusától 1 frissen végzett pedagógus látja el a testnevelés tanítását. 2020. szeptember 1-jével 1 új tanító végzettségű pedagógus kezdte meg munkáját az iskolában. Az intézményben 3 fő pedagógus, mesterpedagógus, 3 fő pedagógus II fokozatban van és 2018. március 1-jétől 1 fő gyakornok lett felvéve, aki 2020 szeptemberében, minősítését követően Pedagógus I. fokozatba került.

Az intézményben a csoportok szervezése a vonatkozó jogszabály alapján történik.

3.3. A szakmai munka eredményessége

Az intézmény a szakmai feladatellátás tekintetében a nevelési és pedagógiai programot követte és az elvárható teljesítményt hajtotta végre. Tartalmas, sokszínű munka folyik az intézményben, kiemelkedő rendezvények, versenyek, szakkörök színesítik a tanulók tevékenységeit. Fontos a továbbiakban az intézményen belül az egyes feladatellátási helyek közötti folyamatos kapcsolattartás és a feladat-ellátási területek szakmai koordinálása. Fontosnak tartja a fenntartó a pedagógusok képzését és erre az intézményt is fokozottan kéri, ill. a továbbképzéseket támogatja. Ezt a továbbképzési és beiskolázási terv megfelelően biztosítja. Az intézmény a fejlesztő iskolai és óvodai feladatokat ebben a tanévben sem nem tudta megoldani utazó fejlesztő pedagógussal, mivel a Gyöngyösi Nevelési Tanácsadó pedagógus hiánnyal küzd, így nem tudja biztosítani ily módon ezt a szolgáltatást. Helyette a szülők viszik Gyöngyösre a fejlesztő foglalkozásra gyermekeiket. Az iskolába járó gyermekek ellátása, gondozása a színvonalnak megfelelő és rendkívül eredményes.  A nemzetiségi identitás erősítése a pedagógiai programban és az intézményben kimagaslóan jelenik meg, elősegítve a gyermekek nyugodt és hatékony fejlődését, oktatását, a szlovák nemzetiség hagyományainak megőrzését. Az elektronikus adatszolgáltatást, az elektronikus naplót naprakészen, minden területen jól használják.

Az intézmény szabályzatai tartalmazzák a szükséges óvó és védő előírásokat. A munkavállalókat, gyermekeket és a diákokat felkészítik a balesetek elkerülésére, megelőzésére.

A 2020-21-es tanévben is megtörténtek a szükséges mérések: DIFER, kompetencia, NetFit. A kompetenciamérés eredményei alapján Intézkedési tervet nem kellett készíteniük. A tanulók eredményesen vettek részt elsősorban levelezős és sportversenyeken.

A 2020 őszén és 2021 tavaszán elrendelt koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzetet az intézmény jól kezelte. A nevelők az órarendnek megfelelően tartották meg óráikat, digitális oktatással. Az intézmény laptopot biztosított azoknak a tanulóknak, akiknek erre szükségük volt.

 

 

Személyi feltételek:

A tanévet 10 főállású (8 iskolai ebből 1 fő márciustól részmunkaidős, 2 óvodai), 1 óraadó és 5 szerződéses nevelővel (történelem, ének-zene, fejlesztő pedagógus, néptáncoktató, informatika) látták el. Az intézmény feladatellátásának a személyi feltételei biztosítottak.

 

Tanulólétszám alakulása:

Az óvodában 2020. október 1-jén 13 gyermek, az általános iskolában 32 tanuló volt.

Tanév végi adatok:

osztály

létszám

1.

8 fő

2.

5 fő

3.

5 fő

4.

2 fő

5.

3 fő

6.

3 fő

7.

4 fő

8.

2 fő

óvoda

13 fő

 

A tanévet 32 tanulóval és 13 óvodás gyermekkel zárták. A nyolcadik osztályos tanulók mindegyike az általa választott középiskolában folytathatja tanulmányait.

A 2021-22-es tanévben 7 gyermek kezdi meg az első osztályt.

 

3.4. Intézményvezető értékelése

Az intézmény vezetője feladatát 2018. augusztus 1. óta kinevezéssel látja el. Rendelkezik a munkaköre betöltéséhez szükséges végzettséggel. Az intézmény működését, gazdálkodását, szakmai irányítását, a feladatellátást, az intézményi dokumentumokat, valamint a tanulmányi eredményeket figyelembe véve a Pedagógiai Programot és a Helyi Nevelési Tervet jól és eredményesen hajtotta végre.

 

A fenntartó jelen intézményi értékelést az Nkt. 85. § (3) bek. alapján az intézmény honlapján nyilvánosságra hozza.

 

 

Mátraszentimre, 2021. július 29.

 

Kaszaláné Szabad Judit

Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat

elnöke