Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat
3235 Mátraszentimre, Rákóczi u. 16.
A 2022-23-as tanév fenntartói értékelése
(Nkt. 85.§ (3) bek. e), h) pontja alapján)
A Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat Mátraszentimre által fenntartott
Felső-mátrai Zakupszky László Általános Iskola és Óvoda
(3235 Mátraszentimre, Rákóczi u. 16.)
nevelési-oktatási munkájáról
A Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat Mátraszentimre, mint fenntartó értékelése a vezetői beszámoló és a helyszíni ellenőrzés tapasztalatai alapján készült. A fenntartásban lévő intézmény két feladatellátási helyből áll. Egy óvodából és az általános iskolából.
- Az ellenőrzés menete
Az intézmény a fenntartó részére a tanév lezárását követő harminc napon belül megküldte a fenntartó által kért dokumentumokat, amely a pedagógiai program végrehajtását, az intézményben folyó szakmai munka eredményességét értékeli. A fenntartónak a most sorra került fenntartói ellenőrzésnél és értékelésnél az előző tanév (2022/23) dokumentumai, az intézményvezető beszámolója és a helyszíni vizsgálat eredményei rendelkezésre álltak.
- Az ellenőrzés területei:
- Az intézmény gazdálkodása
- Az intézmény működésének törvényessége
- Az intézmény szakmai munkájának eredményessége
- Az intézményvezető értékelése
- MEGÁLLAPÍTÁSOK – ÉRTÉKELÉS
- Az intézmény gazdálkodása
Az intézmény gazdálkodása a vonatkozó jogszabályoknak és a törvényességi szempontoknak megfelel. Speciális helyzetünkből adódóan a fenntartáshoz szükséges anyagi fedezetet az állami normatíva mellett az EMMI Nemzetiségi Főosztályával és a Mátraszentimre Községi Önkormányzatával kötött Együttműködési megállapodásban rögzítettek szerint valósítjuk meg. Az intézmény megfelelően gazdálkodik és az erről szóló beszámoló a jogszabályoknak megfelelő határidőkig és a jogszabályokban előírt formában elkészült. Az intézmény a működéshez szükséges szabályzatokkal rendelkezik. Az intézmény ingatlanai 2021. január 1-jétől a nemzetiségi önkormányzat tulajdonába kerültek a „A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény – 2020. július 1-jétől – előírja, hogy amennyiben a nemzetiségi nevelési-oktatási feladat ellátását szolgáló intézmény fenntartói jogát a helyi nemzetiségi önkormányzat 2020. július 1-je előtt vette át a helyi önkormányzattól, akkor a helyi önkormányzat legkésőbb 2021. január 1-jéig a köznevelési közfeladat ellátásához kapcsolódó ingó és ingatlan vagyon vonatkozásában tulajdonátruházási szerződést köt a helyi nemzetiségi önkormányzattal.” Ez a szerződés a két önkormányzat között 2020. december 21-én került aláírásra.
Az eszközfeltételek folyamatos bővítése segíti a nevelő-oktató munka megfelelő elvégzését.
3.2. A működés törvényessége
Az intézmény dokumentumai a vonatkozó és hatályos jogszabályok szerint rendelkezésre állnak. Az általános iskola Pedagógiai programja, az óvoda Helyi Nevelési Programja, a két feladatellátási hely SZMSZ-e, a Házirend, az éves Munkaterv és az éves Foglalkozási ütemterv a jogszabályoknak megfelelően készült. Az intézmény rendelkezik a működéshez szükséges szabályzatokkal. A szabályzatok a jogszabályokban előírtaknak megfelelnek. Az intézmény iratkezelése megfelel a vonatkozó jogszabályoknak. (A 2022/23-as tanévben ellenőrzést végeztek ebben a tárgyban.) Az intézmény adatkezelése mind az ellátott gyermekek, diákok, mind az alkalmazottak esetében a jogszabályoknak megfelelő, a tanügyi nyilvántartások az előírás szerint vannak vezetve. Az intézmény feladatellátásainak a személyi feltételei alapvetően biztosítottak. A szakképzettségnek részben megfelelő pedagógusok (1 fő képesítés nélkül látta el az óráit), óraadó pedagógusok biztosítják a nevelő oktató munka minőségét. 2022. július l-jétől Pásztorné Tóth Hajnalka intézményvezető látja el a vezetői teendőket. A 2022/23-as tanévben az óraadó pedagógusok egy részét sikerült közalkalmazotti jogviszonyban lévő nevelőkre cserélni. A 2021/22-ben távozott pedagógusok egy részét sikerült a megfelelő szakos nevelőkkel megoldani, de mindkét intézményben sajnos csak pedagógiai asszisztens beállításával tudott részfeladatokat elláttatni (1 fő óvodapedagógus, 1 fő napköziotthonos nevelő). 1 fő folytatta tanulmányait a tanítóképzőben (óvónői szakképesítéssel rendelkezik). Ebben a tanévben az intézményben 2 fő pedagógus, mesterpedagógusi, 3 fő pedagógus II fokozatban van és 1 fő pedagógus I fokozatban, 1,5 fő gyakornoki státuszban lett foglalkoztatva. A történelmet, informatikát, néptáncot és a fejlesztéseket óraadó illetve szerződéses pedagógusok látták el (4 fő).
Az intézményben a csoportok szervezése a vonatkozó jogszabály alapján történik.
3.3. A szakmai munka eredményessége
Az intézmény a szakmai feladatellátás tekintetében a nevelési és pedagógiai programot követte és az elvárható teljesítményt hajtotta végre. Tartalmas, sokszínű munka folyik az intézményben, kiemelkedő rendezvények, versenyek, szakkörök színesítik a tanulók tevékenységeit. Fontos a továbbiakban az intézményen belül az egyes feladatellátási helyek közötti folyamatos kapcsolattartás és a feladat-ellátási területek szakmai koordinálása. Fontosnak tartja a fenntartó a pedagógusok képzését és erre az intézményt is fokozottan kéri, ill. a továbbképzéseket támogatja. Ezt a továbbképzési és beiskolázási terv megfelelően biztosítja. Az intézmény a fejlesztő iskolai és óvodai feladatokat ebben a tanévben sem tudta megoldani utazó fejlesztő pedagógussal, mivel a Gyöngyösi Nevelési Tanácsadó pedagógus hiánnyal küzd, így nem tudja biztosítani ily módon ezt a szolgáltatást. Helyette a szülők viszik Gyöngyösre fejlesztő foglalkozásra gyermekeiket. Az iskolába járó tanulók ellátása, gondozása a színvonalnak megfelelő és rendkívül eredményes. Ezt bizonyítja az a tény, hogy a 2022/23-as tanévben a Felső-mátrai Zakupszky Lázló Általános Iskola és Óvoda nyerte el Heves Vármegye legjobb vidéki iskola címét. A nemzetiségi identitás erősítése a pedagógiai programban és az intézményben kimagaslóan jelenik meg, elősegítve a gyermekek nyugodt és hatékony fejlődését, oktatását, a szlovák nemzetiség hagyományainak megőrzését. A 2022/23-as tanévben két tanuló ért el országos szlovák versenyen kimagasló teljesítményt (1 fő 4. osztályos tanuló 1. helyen és 1 fő 8. osztályos tanuló a 3. helyen végzett).
Az elektronikus adatszolgáltatást, az elektronikus naplót naprakészen, minden területen jól használják.
Az intézmény szabályzatai tartalmazzák a szükséges óvó és védő előírásokat. A munkavállalókat, gyermekeket és a diákokat felkészítik a balesetek elkerülésére, megelőzésére.
A 2022-23-as tanévben is megtörténtek a szükséges mérések: DIFER, kompetencia, NetFit. A kompetenciamérés eredményei alapján Intézkedési tervet nem kellett készíteniük. A tanulók eredményesen vettek részt több levelezős és sportversenyen.
Személyi feltételek:
A tanévet 10 főállású (9 iskolai 2 fő óvodai), 4 óraadó illetve szerződéses nevelővel (fejlesztő pedagógus, történelem, néptáncoktató, informatika) látták el. Az intézmény feladatellátásának a személyi feltételei biztosítottak.
Tanulólétszám alakulása:
Az óvodában 2022. október 1-jén 15 gyermek, az általános iskolában 40 tanuló volt.
Tanév végi adatok:
osztály |
létszám |
1. |
4 fő |
2. |
7 fő |
3. |
8 fő |
4. |
5 fő |
5. |
5 fő |
6. |
2 fő |
7. |
4 fő |
8. |
4 fő |
óvoda |
13 fő |
A tanévet 39 tanulóval és 15 óvodás gyermekkel zárták. A nyolcadik osztályos tanulók mindegyike az általa választott középiskolában folytathatja tanulmányait.
A 2023/24-es tanévben 2 gyermek kezdi meg az első osztályt.
3.4. Intézményvezető értékelése
Az intézmény vezetője feladatát 2022. július 1. óta kinevezéssel látja el. Rendelkezik a munkaköre betöltéséhez szükséges végzettséggel. Az intézmény működését, gazdálkodását, szakmai irányítását, a feladatellátást, az intézményi dokumentumokat, valamint a tanulmányi eredményeket figyelembe véve a Pedagógiai Programot és a Helyi Nevelési Tervet jól és eredményesen hajtotta végre.
A fenntartó jelen intézményi értékelést az Nkt. 85. § (3) bek. alapján az intézmény honlapján nyilvánosságra hozza.
Mátraszentimre, 2023. július 29.
Kaszaláné Szabad Judit
Szlovák Nemzetiségi Önkormányzat
elnöke