Az iskolai írásbeli beszámoltatások formái, rendje, korlátai, a tanulók tudásának értékelésében betöltött szerepe, súlya.
Az írásbeli beszámoltatás szerepe:
-
A tanulók tudásának, önálló feladatmegoldásának mérése
-
Következtetés a tanítás – tanulás hatékonyságára,
-
Hiányosságok feltárása – felzárkóztatás, támogatás megszervezése
-
Típushibák feltárása, a tapasztaltak felhasználása a tanulási folyamatban
Az írásbeli beszámoltatások eredménye nem lehet a tanuló félévi és év végi minősítésének (osztályzatának) egyedüli meghatározója, lehetőséget kell adunk a szóbeli feleletre is, és minősítéskor figyelembe vesszük a tanuló egész éves munkáját.
-
Értékeléskor a pozitív motiváció, a képességek megerősítése a fő cél.
Formái: |
Tartalma: |
Megíratás módja, rendje, korlátai, súlya: |
Év eleji felmérés |
Aktuális tudásszint felmérése, a továbbhaladáshoz szükséges tudásszint ellenőrzése |
Ha nem előzi meg ismétlés, akkor csak a tájékozódást szolgálja. Ilyenkor nem osztályozzuk. |
Rövid írásbeli számonkérés |
Egy adott témában való tájékozottságot, az órára való felkészülést ellenőrzi |
15-25 perces, bármikor megíratható, súlya a szóbeli felelettel egyenértékű. |
Témazáró dolgozat |
A tananyag egy nagyobb témakörének alkalmazás képes tudását méri |
Terjedelme 45 perc, esetenként 2*45 perc. Egy napon legfeljebb két témazáró dolgozat íratható és összefoglalásnak kell megelőznie. A megíratás időpontját, témaköreit a diákokkal előre tudatni kell. A félévi és év végi osztályzatoknál meghatározó súllyal szerepel, de szóbeli feleletekkel ki kell egészíteni. |
Év végi felmérés |
A tanév tananyagának alapkövetelményeit méri |
Több órás ismétlésnek kell megelőznie, előre be kell jelenteni. |